Як виховати любов до книжки?

Сучасні діти все більше часу проводять за комп’ютерними іграми, телевізором, тому багато хто з них зі значними труднощами формулює та літературно грамотно висловлює свої думки. Соціологічні дослідження виявили негативні тенденції: помітно знижений інтерес до читання у дітей та підлітків; різко скоротилась тривалість читання книжок дітьми у вільний час. На жаль, сьогодні книжка перестала бути бажаним подарунком.

Книжка як засіб пізнання навколишнього світу

Читаючи книжку, ми спонукаємо дітей до мислення, фантазування, мовлення, можемо зосередити їхню увагу на грі слів, запропонувати порівняти висловлювання героїв, перечитати цікаві епізоди.
Дошкільне дитинство – визначальний етап у розвитку особистості. У віці до 6-ти років дитина з інтересом пізнає навколишній світ, «насичується» численними враженнями, засвоює норми поведінки. Важливим засобом для усвідомлення дитиною людських почуттів, взаємин, мотивів учинків та характерів є книжка. Вона навчає «вдивлятися» в людину, бачити і розуміти її, виховує людяність. Систематичне читання літературних творів, уміле його поєднання з життєвими спостереженнями й різними видами дитячої діяльності сприяють осягненню дитиною навколишнього світу, навчають її розуміти і любити прекрасне, закладають основи моральності.

Виховання дошкільників як читачів

Кожна дитина дошкільного віку є потенційним читачем. Навіть якщо малюк не вміє читати, а лише слухає, коли йому читають дорослі, він часто самостійно обирає, що саме буде слухати, і просить дорослих почитати саме ту чи ту книжку. Якщо виховувати дошкільників як читачів, вони оволодіють безцінним даром легко «входити» у зміст почутого чи прочитаного, малювати в уяві будь-які сюжети, емоційно яскраво реагувати на зміст, відчувати себе учасниками подій. Тож головними завданнями ознайомлення дошкільників із художньою літературою є:
· виховання інтересу і любові до книжки;
· формування прагнення спілкуватися із нею;
· розвиток уміння слухати і розуміти художній текст.
Дорослі, читаючи твори, спонукають дітей висловлювати власні думки, мислити, уявляти зображені події, аналізувати вчинки персонажів. Однак, на жаль, не завжди звертають належну увагу на художню ілюстрацію творів, тоді як ілюстрація несе в собі ціннісні орієнтири в розумінні таких понять, як: «добро» і «зло», «правда» і «брехня» тощо. Що менша за віком дитина, то важливіше значення мають для неї яскрава барвиста обкладинка книжки та кольорові малюнки. Робота з книжкою – важливий і цікавий освітній метод. Його можна застосовувати з метою отримання та закріплення знань, формування умінь і навичок у дітей. Книжка виховує дошкільників, спонукає їх до навчання, самовдосконалення та сприяє формуванню світоглядних уявлень.

Як навчити дітей ставити запитання правильно й по суті

Надзвичайно зайнятим батькам нерідко здається, що безглузді дитячі запитання – лише спосіб потягнути дорогоцінний час. Однак уміння ставити запитання і вислуховувати отримані відповіді – не менш важлива складова успішного навчання, ніж акуратний почерк або знання найпростіших математичних операцій. Більше того, саме вчасно поставлене запитання свідчить про зрілість дитини, її готовність до навчання!
Часто більшість навчальних негараздів у початкових класах відбувається саме через те, що дитина, не зрозумівши чогось під час пояснення нового матеріалу, не вміє або соромиться запитати про це вчителя. І нерозуміння так і росте з уроку в урок, як сніжна куля, поки не призведе до серйозних навчальних проблем. Тому майбутніх першокласників слід обов’язково навчити виділяти з пояснення незрозумілі моменти і ставити правильні запитання.
Тож кілька порад для батьків, які опікуються підготовкою до школи майбутніх першокласників.
· Обов’язково запитуйте у дитини при опрацюванні нової теми, що на її думку, в запропонованому завданні найскладніше, що можна було б зрозуміти неправильно.
· Уникайте запитання: «Все зрозумів?». Відповісти на таке запитання дошкільник, найімовірніше, поки що не зможе, а точніше, відповість ствердно. Тому запитання має звучати максимально конкретно: «Ти зрозумів, як дізнатися, яке число більше, а яке менше? Ні? Давай подумаємо, що саме тут незрозуміло і як про це запитати?».
· Давайте майбутнім першокласникам час від часу завдання, свідомо пропустивши якусь важливу деталь. За допомогою навідних питань дайте дитині зрозуміти, що вона знає не все необхідне для його розв’язання: «Як тобі здається, ти можеш розв’язати цю задачу? Ти ні про що не хочеш запитати? Може, тобі потрібно щось уточнити?» тощо. Якщо дитина стверджує, що запитань немає, дайте їй змогу спробувати розв’язати завдання, а потім, аналізуючи результати, допоможіть дитині зрозуміти, за потреби покажіть, де саме слід було поставити запитання, щоб уникнути помилок.
· Розіграйте проблемні ситуації, організовуючи сюжетно-рольову гру «Школа», які допоможуть майбутньому учню не розгубитися у класі й поставити необхідні запитання вчителю. Такі ситуації можна розіграти вдома за допомогою м’яких іграшок.
· Створіть ситуації, які дадуть дитині змогу побути у грі в різних ролях, зокрема:
- у ролі успішного учня, який чітко та по суті формулює свої запитання;
- у ролі учня-недотепи, який не вміє поставити правильне запитання і вислухати відповідь;
- у ролі «всезнайки», який викрикує відповідь, навіть не дослухавши запитання вчителя.
З’ясуйте разом із дитиною, яка модель поведінки вдала, а яка ні.
· Вправляйте дітей у активному використанні таких мовних формул:
- Я не цілком зрозумів...
- Я хотів би уточнити...
- Чи можу я запитати...
- У мене виникло запитання...
- Чи правильно я розумію...
- Порадьте мені, будь-ласка, ...
Дорослим не слід забувати, що вміння ставити правильні запитання убезпечить майбутнього школяра від багатьох труднощів і негараздів шкільного життя і сприятиме успішному навчанню.
Кiлькiсть переглядiв: 63

Коментарi