Психологічні особливості розвитку дітей 4-го року життя

Характеристика віку:

дитина перебуває у деякій дисгармонії із собою і з навколишніми, рухи рвучкі, прагне когось вдарити, штовхнути, щось перевернути. У поведінці спостерігається різкість, брутальність, тому дуже часто дорослі вважають, що допустили якісь промахи у вихованні. Ця стадія починається із 3,2 – 3,5 років

Спілкування і мова:

спілкування з однолітками для них важке. У мовному спілкуванні часто спостерігаються хвастощі, з'являються прізвиська. Яскравий інтерес проявляється до мови, до слів. Вони починають сполучати знайоме слово з незнайомим, з’являється прагнення до питань. Якщо немає співрозмовника – дитина може розмовляти сама із собою.

Діяльність та пізнавальна активність:

діти дуже люблять грати з однолітками, але прагнуть забрати іграшку у свого товариша й вважають, що ця іграшка належить тільки йому. Ставитися до цього потрібно спокійно, але пояснювати, що ця річ не його. Спостерігається повна байдужність до того, що вона скривдила свого товариша, діяльність спонтанна, невимушена поведінка. Дитина не знає, що вона намалює, зліпить, побудує.

Емоційно-вольова сфера:

спостерігається емоційна неврівноваженість дитини, часто бувають емоційні крайнощі – сильно переживає невдачу, різко змінюється настрій до позитивних емоцій. Спостерігається висока емоційна активність, часті скарги. З'являється інтерес до перебільшення, нестриманість. Не очікуйте від дітей цього віку швидкого й обов'язкового виконання якоїсь дії, спробуйте не нав’язувати, а домовлятися!


Основні досягнення 4 років

  • Активне формування особистісних якостей дитини, розвиток та проявлення позитивних і негативних рис характеру, які були закладені у період кризи 3-х років.
  • Якісні зміни в становленні взаємовідносин із однолітками, прагнення до колективних видів діяльності, активне усвідомлення норм і правил соціально-суспільних взаємовідносин.
  • Розвиток культури спілкування із дорослим, вміння слухати і чути співрозмовника, вести активний діалог.
  • Сенситивний період виникнення і розвитку сюжетно-рольової гри, основним змістом якої є моделювання відносин між людьми, прагнення до об’єднання у ігрові підгрупи по 3 -5 чоловік при творчої взаємодії з дорослим.
  • Бурхливий розвиток допитливості, прагнення до пізнання нового.
  • Прояви зачатків логічного мислення в елементарній дослідницької діяльності, яка проводиться дітьми за власною ініціативою з метою пізнання оточуючого (досліди та експерименти з природними об’єктами, самостійні висновки і аналіз.
  • Активний розвиток, проявлення інтересів та здібностей дитини. Прагнення до самореалізації задоволення особистісних притягань.
  • Початковий етап формування довільних форм запам’ятовування і розвиток творчого уявлення.
Кiлькiсть переглядiв: 139

Коментарi